kst

Εξωφρενική η δύναμη του ακαδημαϊσμού ακόμα και στις μέρες μας. Προφανώς διότι εκεί μπορούν ακόμη να κρύβονται συμφέροντα και μετριότητες.

Είναι θλιβερό να έχουν περάσει τόσο εμφατικά από τον κόσμο μας ο φουτουρισμός, ο υπερρεαλισμός, ο ντανταϊσμός και τόσα άλλα επαναστατικά ρεύματα και ‘μεις να μην έχουμε ακόμα αφομοιώσει την ανατροπή. Να μην μπορούμε να ανακατέψουμε όλα τα ανθρώπινα μαζί από κάθε εποχή. Να μας απαγορεύει η ακαδημία της κατασκευασμένης κοινής γνώμης να χρησιμοποιούμε την εμπειρία όλης της ανθρώπινης παρουσίας.

Πώς δηλαδή να εξηγήσω διαφορετικά το πανηγύρι που στήνεται κάθε καλοκαίρι στην Επίδαυρο με τόσες παραστάσεις αρχαίου δράματος; Αφίσες, προγράμματα, διαφημίσεις, συνεντεύξεις, παρασκηνιακές συζητήσεις για διανομή ρόλων , χρήματα, επιδοτήσεις, καλές ερμηνείες, κακές ερμηνείες.

Τόσες παραστάσεις αρχαίου ελληνικού δράματος τα τελευταία χρόνια, ήδη από την δεκαετία του ογδόντα, πώς και δεν γίναμε σοφότεροι; Γιατί δεν μας δίδαξαν την ανιδιοτέλεια, τον ηρωισμό της καθημερινότητας, την ωριμότητα απέναντι στο απρόβλεπτο της ζωής, την ευσέβεια, την φιλοπατρία και τόσες άλλες αρετές; Γιατί καταλήξαμε εδώ;

Κατανοώ ότι έτσι κινείται μια οικονομία. Αντιλαμβάνομαι ότι αυτή είναι η δουλειά του σκηνοθέτη και του ηθοποιού. Ας μην υποχωρήσει όμως τόσο πολύ η σημασία. Η αυτοκριτική. Το μήνυμα της τραγωδίας εν τέλει.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι εάν θα μπορούσε να επιτραπεί σήμερα στην Επίδαυρο αντί για την βαβούρα μιας μεγάλης θεατρικής παραγωγής να στήσουμε μια οθόνη και να προβάλλουμε μια ταινία. Το διαζύγιο, ή αλλιώς η δίκη της Βίβιαν Αμσαλέμ. Μία μοναδικής αξίας σύγχρονη τραγωδία από τον χώρο της έβδομης τέχνης. Μια ιστορία που είναι σαν την έγραψαν παρέα Σοφοκλής και Ευριπίδης. Όχι όμως στον κινηματογράφο. Στην Επίδαυρο πρέπει να προβληθεί η ταινία τούτη. Εκεί μαθαίνονται οι τραγωδίες.

Τί λέτε; Θα σκοντάψουμε άραγε πάλι στους κανόνες του ακαδημαϊσμού, του υπουργείου Πολιτισμού και της τοπικής εφορείας αρχαιοτήτων; Επιτέλους κυρίες και κύριοι αρχαιολόγοι, η ιστορία μας δεν σας ανήκει. Μην μου την περιφράσσετε με κάθε είδους φράχτες. Ας μείνουμε μακριά από κάθε είδους άχρηστους συντηρητισμούς.

Τί μας εμποδίζει δηλαδή να στήσουμε μια οθόνη στην Επίδαυρο και να προβάλλουμε μια ταινία; Ποιός θα μας μαλώσει και γιατί; Δεν συνομιλείτε ισότιμα με τους προγόνους σας; Μέρες δύσκολες που’ ναι, οφείλουμε να σκάβουμε στην δική μας εποχή μας με τα δικά μας ρούχα. Αλλιώς, πώς αγαπητοί σοφοί του Πολιτισμού θα μας πείσετε ότι όντως έχετε κατανοήσει τους μεγάλους τραγικούς ποιητές και τα μηνύματα τους, όταν δεν τα βλέπετε σήμερα ανάμεσα σας; Το μήνυμα είναι αυτό που έχει μεγαλύτερη αξία σήμερα. Το στοιχείο που δύναται να διαμορφώσει κατάλληλες συμπεριφορές. Τί σημασία έχει αν το πάρει κανείς από βιβλίο, θέατρο ή ταινία; Σε μας, το κοινό, μας είναι εντελώς αδιάφορο. Η προαναφερθείσα ταινία είναι απλώς ένα παράδειγμα. Το θέατρο της Επιδαύρου όμως είναι αιώνιο σχολείο ζωής και μας ανήκει επίσης. Μην το φυλακίζετε σε καθωσπρεπισμούς και ελεγχόμενους πειραματισμούς.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s